בלוג זה הוא אוסף מקורות עבור "תלמוד מוסבר ומאמרים".
למעבר אל "תלמוד מוסבר ומאמרים" לחץ כאן

יום שלישי, 12 בינואר 2010

מהר"ל חידושי אגדות על סנהדרין. יין המשומר בענביו


א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן כל הנביאים לא נתנבאו אלא למשיא בתו לת"ח ולעושה פרקמטיא לת"ח ולמהנה ת"ח מנכסיו אבל ת"ח עצמן עין לא ראתה אלהים זולתך מאי עין לא ראתה א"ר יהושע בן לוי זה יין המשומר בענביו מששת ימי בראשית ריש לקיש אמר זה עדן שלא ראתה עין מעולם:
זה יין המשומר בענבים וכו'. פי' כי היין המשומר בענבים אינו נגלה [שהרי בענבים הוא. וענין יין המשומר הזה יש לדעת כי יחסו המדריגה העליונה הזאת אל היין שהוא עומד בענבים, וזה כי היין הוא נבדל בעצמו והוא מפקיד פקיד בתוך הענב ואינו גוף הענב, רק שהוא מצטרף ומתחבר אל הענב ומכל מקום היין הוא עומד בעצמו.
וכך הוא אותה מעלה שיגיעו ישראל אליה אין לה חבור עם עולם הזה הגשמי, רק כמו החבור שיש אל היין לענב. ולפיכך אמר זה יין המשומר בענבים מששת ימי בראשית, כי ששת ימי בראשית ברא הקב"ה עולם הזה, ואל עולם הזה מצורף המדריגה עליונה הזאת שיגיעו ישראל אליה ושניהם ביחד נבראו. כמו שאמרו (מנחות כ"ט ב') כי ביה ה' צור עולמים שאף עה"ב הגשמי כמו שנבדל היין שעומד תוך הענב מן הענב, שהענב הוא גשמי והיין הוא דק אין ליין גוף. וזה שאמרו בכאן יין המשומר בענבים שהיין עומד נבלע בתוכו, וזה לא נראה לנביאים כי הנביאים היו בעולם הזה הגשמי.

ולמאן דאמר זה עדן, יש לך לדעת כי העדן עוד יותר מדריגה עליונה מן היין המשומר בענבים, כי היין המשומר בענבים סוף סוף יש ליין הזה חבור עם הענבים הגשמי, אבל העדן נקרא עדן המדריגה הנבדלת לגמרי. וכבר בארנו כי הדברים הגשמיים יש בהם חסרון והעדר ודבק בהם הרע ואין מתיחסים לעדן המעלה הבלתי מתיחסת כלל לגשמי הוא הפך הרע והוא עדן. והמדריגה הזאת לא ראו הנביאים במה שהם בעולם הזה הגשמי, אבל היין המשומר בענבים אינו כך רק יש לו צרוף אל העולם שהרי הוא משומר בענבים. וגם האדם אע"ג שהוא בעולם הגשמי אין השכל שלו גשמי רק הוא עומד בגשמי דומה אל היין אשר הוא עומד בענב. ולפיכך לא נעלם מן הנביאים גם מדריגה זאת, רק העדן הוא נבדל לגמרי מן הגשמי ואותו לא ראו הנביאים ויש לך להבין דברים אלו.